کد مطلب:260890 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:303

شهادت امام حسن عسکری (8 ربیع الاول)
بسم الله الرحمن الرحیم

عن المهدی علیه السلام «كان الامام العسكری علیه السلام نورا و شهابا لامعا و قمرا زاهرا ثم اختار الله له ما عنده فمضی علی منهاج آبائه حذوا النعل بالنعل.» [1] .



قد خر بدر من سماء معانی

یا وحشة الاسلام والایمان



مات الامام العسكری ببغیهم

حوت الانام مرارة الفقدان



سجنوه یا الله! و هو امامهم

سبط النبی، معادل القرآن



سموا الامام العسكری عداوة

و سقوه كأس السم بالاشجان



و ثواه مهدی الزمان بلحده

من بعد ما قد لف فی الأكفان [2] .



امروز هشتم ربیع الاول، روز شهادت حضرت امام حسن عسكری علیه السلام است.

به قول مشهور، آن حضرت در روز جمعه هشتم ربیع الثانی سال 232 هجری در مدینه دیده به جهان گشود و در هشتم ربیع الاول سال 260 هجری بر اثر زهر جفا كه به دستور معتمد عباسی (پانزدهمین خلیفه عباسی) به او خورانیده بودند، هنگام نماز صبح در 28 یا 29 سالگی به شهادت رسید و به جایگاه ابدی رحلت نمود و در شهر سامرا (یكی از شهرهای عراق) كنار مرقد مطهر پدر بزرگوارش به خاك سپرده شد و مدت امامتش شش سال (از سال 254 تا 260) بود. [3] .



[ صفحه 181]



حضرت امام حسن عسكری از شش سال امامتش سه سال در زندان بود. [4] .

نام: مرحوم خاتون آبادی در جنات الخلود برای حضرت دو نام عبدالله و حسن را ذكر نموده است.

كنیه: كنیه ی آن بزرگوار ابومحمد بود و ابن الرضا هم می خواندند.

لقب: برای آن حضرت القاب زیادی ذكر نموده اند از آن جمله است، زكی، صامت،رفیق، تقی، سراج، هادی، خالص و عسكری، كه از مشهورترین القاب حضرت است.

وجه تسمیه ی «عسكری»: آن حضرت را كه عسكری لقب داده اند به این دلیل كه خلیفه از ترس قیام حضرت ایشان را در میان لشگرگاه منزل داده بودند تا سپاهیان مراقب ایشان باشند از این جهت به عسكری شهرت یافته اند و مطالب دیگری نیز در این خصوص نقل نموده اند.

نام پدر: پدر آن حضرت، امام علی النقی علیه السلام است.

نام مادر: مادر حضرت ام ولد بود و برای او اسم های زیادی نقل كرده اند: حدیث، حدیثه، سوسن، ریحانه و سلیل. وی را جده نیز می گفتند.

او زنی عارف، صالح، و پرهیزكار و زاهد بود. گویند: در شهر خود پادشاه زاده بوده است. از چنین پدر و مادری نور متولد می شود. چنانچه از امام زمان علیه السلام رسیده است كه: «كان الام العسكری علیه السلام نورا و شهابا لامعا و قمرا زاهرا ثم اختار الله له ما عنده فمضی علی منهاج آبائه حذو النعل بالنعل». او (امام عسكری) نور، ستاره فروزان و ماهی درخشان بود سپس خداوند آنچه را نزد خود بود برای او برگزید. او راه و روش پدران بزرگوار خود را گام به گام دنبال كرد، تا رحلت نمود.


[1] منتخب الانوار، ص 128، تأليف علي بن عبدالكريم نيلي نجفي.

[2] مدايح و مراثي، ص 48، تأليف آية الله العظمي سيد محمد حسيني شيرازي قدس سره.

[3] خلاصه اي از كشف الغمه، ارشاد شيخ، مثيرالاحزان و جنات الخلود.

[4] چهارده معصوم، تاليف عمادزاده، ص 1225.